نگارگری ایرانی
اکتبر 26, 2019درباره من
اکتبر 30, 2019
تحولات هنر تصویری در نقاشی ایرانی
این به نظر میرسد که تحولات هنر تصویری در ایران-به رغم گسستهای تاریخی، نفوذ فرهنگهای بیگانه، و آمیختگی سنتهای غیر متجانس -از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بودهاند.
البته این خط کمابیش پیوسته را بیشتر در استمرار روح فرهنگی و جوهر زیباییشناسی میتوان دید تا در همانندیهایی که ممکن است از لحاظ سبک و اسلوب در آثار مربوط به ادوار مختلف وجود داشته باشد.
مثلاً، اگر سنگ نگارههای بسیار کهن غارهای میرملاس و همیان در لرستان را در کنار نقوش سفالینههای سیلک، مورد ملاحظه قرار دهیم، با تجانسی آشکار در روش کلی بازنمایی انسان و حیوان مواجه میشویم.
نظیر چنین تجانسی را در مقایسه دیوار نگارههای کاخ چهلستون با پردههای رنگ روغنی مکتب پیکر نگاری درباری به نحو واضح تری تشخیص میدهیم. بدین قیاس، مثلاً نقشمایه اسب سوار در دیوارنگاری شهر دورا ارپوس، دیوارنگاری نیشابور، و نگارگری سده شانزدهم، وجوه اشتراک صوری و مضمونی دارند.
آنچه این تصاویر مختلف از لحاظ سبک، مقیاس، و کارکرد را در ریشه به هم مربوط میکند، عدم رغبت هنرمند ایرانی به تقلید از طبیعت و تأکید او بر بیان مفاهیم ذهنی و نمادین است. از این رو، میتوان چکیده نگاری، تزیین و انتزاع را خصلتهای عام نقاشی ایرانی دانست.
2 دیدگاه ها
Empagliflozin in Heart Failure Diuretic and Cardio Renal Effects bluechew vs viagra In clinical studies, treatment with canagliflozin was associated with a dose dependent increase in the incidence of volume depletion related adverse reactions e
cialis buy online IUI can be a successful treatment strategy for patients with mild not severe male factor infertility but its rate of success is dramatically lower than what is achieved with IVF for this group